Soutěže

Nevíte jak začít?

 

jak zacit


 

Jako pomůcku pro lepší cestování v čase a vzpomínkách použijte, v současné době často probírané, osmičkové roky. Zajímejte se o příběhy z mládí a dospívání prarodičů v době kolem roku:

1938, období zklamání z povinnosti složit zbraně a následné německé okupace.

1948, období komunistického převratu a ztráty naděje na svobodu.

1958, období světové výstavy EXPO 58 a zároveň upevňování komunistické moci.

1968, období nadějí pražského jara a následné vojenské okupace.

1978, období po vzniku Charty 77 a probíhající normalizace společnosti.

1988, období vzrůstající revolty proti slábnoucímu komunistickému režimu.

Nezaměřujte se na samotné politické události, ale zjistěte, co si z té doby pamatují vaši prarodiče. Jistě objevíte, že zažívali spoustu zajímavých věcí, když kolem nich šla historie.

 

Zkuste se třeba inspirovat v následujících otázkách a námětech.

 

Dětství prarodičů (od narození po dokončení základní školy)

  • Jak a kde s rodinou vyrůstali? Odkud pocházeli a co dělali jejich rodiče?
  • Jak tehdy vypadalo místo, kde žili? Můžete třeba porovnat, jak se tehdejší podoba městečka nebo vesničky rozchází s tou dnešní podobou apod.
  • Jak a s čím si jako malé děti hráli?
  • Cestovali někdy někam s rodiči?
  • Kam a jak docházeli do školy a jak tehdy probíhala výuka? Jak to ve škole vypadalo?
  • Co je ve škole bavilo a čím si představovali, že v dospělosti budou?
  • Provedli na škole nějakou „lumpárnu“ na kterou si pamatují, nebo byli naopak za něco velmi pochváleni?
  • Je něco, na co by si vzpomněli, že měli jako malé děti moc rádi, nebo naopak, co se jim vůbec nelíbilo?

Zajímejte se i o to, jestli tehdy svým rodičům vykali nebo tykali, jak tenkrát oslovovali pana učitele ve škole, jak se zdravilo, jak se loučilo, nebo třeba i jak se na něco hubovalo...

 

Dospívání prarodičů (období střední školy)

  • Jak tehdy vypadala výchova? Co jim rodiče dovolili a co už ne a proč? Co bylo zakázané?
  • Jakou střední školu studovali? Jak jim šlo učení a jaké si z toho pamatují zážitky?
  • Co je ve škole bavilo? Čím se chtěli stát? Jaké měli sny a cíle?
  • Pokud nestudovali, co jiného v té době dělali?
  • Cestovali někdy někam s rodiči nebo se školou, či jiným kolektivem?
  • Jak trávili volný čas mimo školu? Jaké měli zájmy, koníčky (sport, kultura, kutilství, tramping a další)
  • Jakou poslouchali hudbu, jaký hudební styl je nejvíc ovlivnil?
  • Chodili někam tančit, nebo do kina, do divadla?
  • Chodili někam na brigády? Bavilo je to? Kolik si vydělali a co si za to mohli koupit?
  • Provedli nějakou „rebélii“, nebo naopak nějaký zajímavý skutek za který byli pochváleni?
  • Co dělali po střední škole:
    • jako svojí první práci?
    • co dál studovali?
    • splnil se jim sen z mládí o tom, co chtěli dělat?

 

Můžete z nich vycházet, ale nemusíte. Pátrání po dětství babičky a dědečka můžete samozřejmě pojmout i sami podle sebe. Tyto otázky proto berte jen jako pomůcku, nikoliv jako „úkol“. Kreativitě se meze nekladou.

 

 

Hlavní partneři soutěže

MÁM TALENT
PENMASTER
ADOREPEN
ATELIER HAVELKA